Source:
Nieuwe YOP meeting locatie?
The Division is al lang in beeld en flink gehyped. Totdat ik de beta speelde wist ik niet of dit terecht was. Het spel is zeker de moeite waard. De beta heeft mij genoeg laten zien en me overtuigt. Ik ga pre-orderen!
Het eerste wat me opviel was het ‘cover’ systeem. Jezelf achter muurtjes en wegblokkades verstoppen en vanuit die bescherming schieten werkt gewoon super. De interface geeft een hint waar je naar kan toe rennen en dit werkt perfect. Op deze manier kan je redelijk veilig een positie in nemen om vervolgens een aantal oud bewoners van New York neer te knallen. Er zijn in de beta een tweetal verschillende facties te vinden, namelijk ’rioters’ en ‘cleaners’. De rioters zijn gangsters in hoodies die hun wapen lekker scheef houden tijdens het schieten, waarschijnlijk schieten ze hierdoor ook niet vaak raak. De cleaners zijn gastjes in soort hazmat suits met vlammenwerpers die alle lijken en meer in de fik zetten om New York ‘schoon’ te maken. In de volledige release zitten er nog twee extra, op de website van The Division is er meer over te vinden. Maar ik ben erg benieuwd naar hoe het voelt om deze ook een koppie kleiner te maken.
Het speelt zich allemaal af in de stad New York die is getroffen door een of andere ziekte. Samen met andere ‘agents’ van de Division ga je proberen weer grip te krijgen op de stad. In de beta zitten volgens mij 2 hoofdmissies en deze zijn erg leuk om coop te spelen. De moeilijkheidsgraad kan hoger gezet worden per missie, en dit maakt het een stuk uitdagender. De vijanden worden taaier, schieten beter en zijn heel snel dichtbij. Wat vervolgens betekent dat je een pak slaag krijg met een honkbalknuppel. Het beetje tactiek en samenspel wat de beta bevat is voor mij een van de redenen om het spel te halen.
Dit is allemaal leuk, maar dan is er iets duisters :). De ‘dark zone’, het gebied wat hard getroffen is door het virus. Hier lopen zowel spelers als taaie AI vijanden. Deze vijanden droppen goede loot alleen is de loot ‘contaminated’. Door de loot te extracten kan je het gebruiken, dan wordt het denk ik even gewassen ofzo. Het hele principe darkzone + extracten is spannend, leuk, frustrerend en geniaal. Maar ik hoop wel dat in de volledige game meer in de darkzone te beleven valt. Want hoe leuk het ook is om andere spelers net voordat ze hun loot extracten te killen en vervolgens met het spreekwoordelijk bot ervan door te gaan ‘grappig’ is. Je kan niet telkens een hond blijven spelen, want dan wordt je afgemaakt als een dolle (hond). :P
Nog even wat pluspunten op een rijtje:
- Super interface, het spel leent zich hier prima voor. Op je backpack zit bijvoorbeeld een soort hologram geplakt welke live updated als je bijvoorbeeld een granaat of kledingstuk oppakt.
- Leuke kleding, is puur cosmetisch maar een muts met zo’n wollen balletje eraan heb ik (en anderen) altijd al gewild.
- De skills zijn voor zover ik zag goed uitgewerkt. Geen klassen, je kiest zelf wat je wilt worden, iedereen kan in principe alles. Er zijn wel een soort ‘talent trees’ aanwezig waar je bepaalde skills kan upgraden. Ik ben erg benieuwd wat dit wordt, aangezien dit niet in de beta beschikbaar was.
- Seamless matchmaking en missies starten, geen lange vluchten naar mars terwijl je laadt. Goed gedoet :P.
- Skills op zich zelf lijken goed uitgewerkt en vind dat ook echt kan bijdragen aan je team. De ene kan zijn heals uitbreiden de ander zijn turret of scan waarmee je dichtstbijzijnde vijanden in je beeld ziet. Ook hier ben ik benieuwd hoe alle skills eruit gaan zien en werken.
- Emotes.
That’s it, wanneer de game wordt gereleased op 8 maart dan ga ik hem zeker spelen. Haal jij hem ook?